فوايد خاكستر در درخت گردو

۶۹ بازديد

كارشناسان با تجربه در اكين نهال پس از سال هاي تحقيق و بررسي، به نتايج بسيار مهمي در اين زمينه رسيده اند. در اين مطلب اين تجارب با شما به اشتراك گذاشته خواهد شد.

فوايد خاكستر در درخت گردو

خاكستر چوب براي رشد درخت گردو بسيار موثر است و به عنوان يك كود از آن استفاده مي كنندخاكستر در درخت گردو اثرات عالي و مطلوبي را در رشد و بازدهي دارد و با استفاده اندازه و درست و منظم مي توان عملكرد خوبي را از نهال گردو  مشاهده كرد.

خاكستر چوب داراي مواد مغذي است كه اين عناصر در رشد گياهان و درختان گردو تاثير بالايي دارد.براي همين مي توانيد با سوزاندن اضافه چوب هاي درختان كه هرس شده اند و يا خود بر زمين افتاده اند به رشد درخت گردو كمك كنيد.

در ادامه مي خواهيم از اهميت خاكستر در درخت گردو و ميزان استفاده و عناصر مفيد موجود در آن بيشتر بگوييم.تا آخر اين مطلب نهالستان اكين نهال با ما همراه باشيد.

خاكستر چيست و چه اهميتي دارد

يك باغدار به دنبال راهي است تا بتواند ميزان بازدهي  درخت گردو خود را بالا ببرد. يكي از اين راه ها اضافه كردن و فراهم آوردن كود مفيدي است كه داراي پتاسيم – فسفر و نيتروژن سه عنصر اصلي باشد.

برخي از راه هاي شيميايي براي تامين نياز درخت استفاده مي كنند اما مي توان از خاكستر چوب براي فراهم كردن اين سه عنصر اساسي و مهم استفاده كرد.

خاكستر به باقي مانده و پودر شده چوب مي گويند.سرشار از كلسيم و مواد آلي است و ميزان كيفيت بالا و پايين با توجه به نوع چوب بستگي دارد.

اهميت خاكستر در درخت گردو جايگزين كودشيميايي

از آنجايي كه استفاده كردن از كود مي تواند براي بازدهي بهتر درخت از ميزان رشد تا كيفيت بسيار موثر باشد مي توانيد براي اثردهي بسيار بالا و به عنوان يك ماده ريزمغذي از خاكستر در درخت گردو استفاده كنيد.

كمبود هر كدام از سه عنصر اصلي در درخت گردو مي تواند موجب كاهش ميزان باردهي و كيفيت نهال گردو شود.با بررسي هاي انجام شده مي توانيد با خاكستر تا حد مطلوبي اين مشكل را رفع كنيد.

خاكستر در درخت گردو داراي سه عنصر اصلي پتاسيم – نيتروژن و فسفر است كه در آن كلسيم نيز به مقدار بالا مشاهده مي شود.

استفاده از خاكستر در درخت گردو موجب برقراري تعادل در اسيديته شدن خاك مي شود.ميزان اسيدي بودن خاك جزو موارد مهمي است كه هر چند وقت بايد بررسي شود.

استفاده از خاكستر در بازدهي درخت گردو موثر است.خاكستر در درخت گردو مي تواند ميزان ph خاك را بالا ببرد و ميزان اسيدي بودن خاك را كاهش دهد. موجب شود تا خاك خيلي بهتر و راحت تر بتواند مواد مغذي و مهم را جذب خود كند.از همين رو مي تواند بسيار مفيد باشد.

خاكستر در درخت گردو موجب دفع حشرات و آفات مي شود.برخي از كنه ها و حشرات و حلزون و موجودات ريز هستند كه در خاك زندگي مي كنند و مي توانند برخي مواد مغذي درخت استفاده كنند با پاشيدن خاكستر در خاك درخت گردو مي توانيد تا ميزان زيادي اين آفات و موجودات را از بين ببريد.

خاكستر موجب جذب بهتر مواد در خاك مي شود و دليل علمي آن اين است كه اگر ميزان اسيدي و قليايي بودن خاك زياد باشد نمي تواند مواد را جذب كند اما خاكستر تعادل را براي ميزان اسيدي بودن برقرار مي كند.

خاكستر در درخت گردو به تبادل هوا در ميان خاك ها كمك كرده و موجب نفش كشيدن لايه هاي خاك مي شود.

اهميت پتاسيم – فسفر و نيتروژن در درخت گردو و رشد آن مشخص است و مي تواند در كيفيت محصولات بسيار موثر باشد.نيتروژن كه در فرايند متابوليك درخت گردو تاثير گذاشته و براي ساخت پروتئين مي باشد.كلسيم موجود در خاكستر نيز موجب تعادل در اسيدي و قليايي بودن خاك مي شود. و همين طور در رشد و بازدهي مي تواند تاثير بسياير بي نظير و بالايي را داشته باشد.

 

خاكستر چوب بهترين خاكستر است

وقتي مي گوييم از خاكستر در درخت گردو استفاده كنيد منظورمان هر نوع خاكستري كه فلز – لاستيك و.. باشد نيست.

خاكسترها هم كيفيت متفاوتي دارند.بهترين خاكستر چوب است مي توانيد وقتي شاخ و برگ اضافه درختي را هرس مي كنيد در منطقه اي دور از باغتان آنها را آتش زده و خاكستر چوب را استفاده كنيد.

 

زمان و ميزان استفاده از خاكستر در درخت گردو

بهترين زمان استفاده از خاكستر زماني است كه زمين خشك باشد و در آن لحظه بارندگي نباشد.و اينكه قبل از شكوفه زني و گل دهي درخت گردو از خاكستر استفاده شود بهتر است.فصل بهار را توصيه مي كنيم.

ميزان ph خاك بسيار مهم است و قبل از استفاده از خاكستر بايستي آنرا اندازه بگيريد. كم و زياد بودن پي اچ موجب اسيدي و قليايي شدن خاك مي شود و در باردهي بسيار موثر است.

مي توانيد از ورقه هاي كوچكي كه براي اندازه گيري پي اچ خاك است استفاده كنيد يا اگر مي توانيد ميزاني از خاك را به آزمايشگاه برده و آنرا از ميزان كم و زياد بودن اسيدي بررسي كنيد.

اگر خاك اسيدي داشتيد از خاكستر در درخت گردو براي بهبود آن استفاده كنيد مي تواند بسيار موثر و مفيد باشد.

ميزان استفاده از خاكستر در هر 9 متر مي تواند حدود 2  تا 3 كيلوگرم باشد بعد از آن بايستي به خوبي خاك را شخم بزنيد تا در خور خاك برود.خاكستر داراي آهك مي باشد و ميزان اسيدي خاك را پايين مي آورد اما قبل از هر چيزي بايد آن را به خوبي بررسي كنيد بعد از خاكستر استفاده كنيد.

استفاده بي رويه و زيادي نه تنها موجب اصلاح و تقويت خاك نمي شود بلكه مي تواند مضر باشد.

نكات مهم در استفاده از خاكستر در درخت گردو

  1. براي استفاده از خاكستر در درخت گردو زمان مناسبي را در نظر بگيريد طوري كه بارندگي و باد شديد نباشد.
  2. از خاكستر شيميايي مثل خاكستر آهن يا فلزات استفاده نكنيد مي تواند برايتان چون شيميايي است خطرناك باشد.
  3. حتما قبل از استفاده از خاكستر در درخت گردو خاك را بسنجيد با توجه به ميزان قليايي و اسيدي بودن آن از خاكستر چوب استفاده كنيد.
  4. براي استفاده از خاكستر در درخت گردو از دستكش استفاده كنيد.
  5. به دليل داشتن قابليت اشتعالي در نهال گردو جوان و تازه كاشت شده از خاكستر استفاده نكنيد.
  6. خاكستر را با خاك تركيب كرده و استفاده كنيد. به تنهايي توصيه نمي شود.
  7. اگر درختان حساسي داريد مي توانيد در كنار درخت يكسري چاله يا گودال ايجاد كرده و سپس خاكستر را درون آنها بريزيد.

چگونه خاكستر درست كنيم

تهيه و آماده سازي خاكستر كار سخت و دشواري نيست تنها به توجه و كمي احتياط نياز دارد.

در ابتدا بگوييم هر چقدر كيفيت خاكستر بالاتر باشد اثردهي بيشتر است.براي آماده سازي خاكستر از چوب مرغوب و مناسب استفاده كنيد. حواستان باشد در مابين آنها هيچ پلاستيك و آهن و .. نباشد.

سپس آنها را در منطقه اي خلوت بسوزانيد و بگذاريد به خوبي بسوزد.سپس خاكستر بدست مي آيد و صبر كنيد تا به خوبي سرد شود.

حتما اين عمل را در هواي خشك بدون وزش باد انجام بدهيد وگرنه تمامي خاكسترها جا به جا شده و در هوا پخش مي شوند.

 

جمع بندي اهميت خاكستر در درخت گردو

كود جزو فاكتورهاي بسيار مهمي است كه بايد به آن اهميت بدهيم.درختان به سه عنصر مفيد و مهم فسفر – پتاسيم و نيتروژن نياز دارند و براي تامين آنها در خاك مي توانيد از كودها استفاده كنيد.

چه بهتر كود ارگانيك باشد و از كودهاي شيميايي تا حدي دور شويم.كود خاكستر در درخت گردو اثرات مطلوبي دارد و در اين مطلب به طور كامل درباره اثرات كود خاكستر در درخت گردو – ميزان و نحوه استفاده و.. را توضيح داديم.

نهالستان اكين نهال جزو اولين و برترين مراكز فروش و عرضه نهال گردو در سراسر ايران است.انواع نهال گردو را بدون واسطه و با تضمين قيمت و كيفيت با شناسه معتبر و اصالت محصول عرضه مي كند.

همچينين يكي از معتبرترين نهالستان هاي فعال در اين زمينه در كشور تركيه، نهالستان fidandeposu ميباشد. كه نهال هاي با كيفيت بالا ارائه ميدهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد